Logo

vignett

Nyhetsbrevarkiv
Nyhetsbrev nr 3/2012

Les nyhetsbrev nr 3/2012 her

I dette nyhetsbrevet kan du lese mer om følgende temaer:

KONTROLLUTVALG OG POLITIKK

  • Evaluering av den kommunale foretaksmodellen
  • Internkontroll
  • Samhandlingsreformen - nytt verktøy for kommunene
  • Revidert veileder til regelverket om offentlige anskaffelser


ØKONOMI OG REGNSKAP

  • Beregning av minimumsavdrag
  • Endringer i KRS-er og notater fra GKRS
  • HU til KRS nr 10 om kommunale foretak
  • To nye notater fra GKRS; utdeling fra aksjeselskaper og regnskapsmessig behandling av justeringsreglene
  • Endringer i bokføringsloven
  • Beregning av tilskudd til private barnehager
  • Forutsetninger for beregning av pensjonskostnader for 2013
 
Nyhetsbrev fra BKR nr 2/2012

 

Les nyhetsbrev nr 2/2012 her

I dette nyhetsbrevet kan du lese mer om følgende temaer:

KONTROLLUTVALG OG POLITIKK

  • Kommunesektorens Etikkutvalg påpeker betydningen av regelverket for offentlig støtte og offentlige anskaffelser som viktige redskap mot kameraderi og korrupsjon.
  • Bedre beredskap i kommunene - Kommuneundersøkelsen 2012 viser en positiv utvikling sammenlignet med forrige undersøkelse.
  • Åpne møter i kontrollutvalgene
  • Egenkontrollen i kommunene – lovendringer
  • Nye håndhevelsesregler om offentlige anskaffelser fra 1. juli 2012


ØKONOMI OG REGNSKAP

  • Regnskapsføring av avregning av tilskudd til private barnehager
  • Tilbakebetaling av for mye utbetalt driftstilskudd til private barnehager
  • Forslag om endringer i bokføringsloven
  • Oppdatert prognosemodell fra KS for skatt og rammetilskudd
  • Bokføringsregler for kirkelig fellesråd og menighetsråd
  • Spørreundersøkelse fra GKRS som bidrag i utvikling av god kommunal regnskapsskikk for finansielle eiendeler og forpliktelser
  • Kommunal regnskapsstandard om regnskapsføring av lån
  • Ny vergemålslov fra 1. juli 2013


MVA OG MOMSKOMPENSASJON

  • frivillige organisasjoner

Vi ønsker alle en riktig god sommer!

 
Nyhetsbrev fra BKR nr 1/2012

nyhetsbrev_nr_1_2012.pdf

I dette nyhetsbrevet kan du lese mer om:

  • BKRs årsoppgjørsmøte som ble avholdt 16. desember 2011
  • forslag til endringer i lov om offentlige anskaffelser - skjerpet håndhevelse

    Kontrollutvalg og politikk:
  • Transparency International Norge - sammen mot korrupsjon
  • Samhandlingsreformen
  • NIBR-rapporten om samordning av statlig tilsyn
  • Åpning av forvaltningsrevisjonsregisteret

    Økonomi og regnskap:
  • Endring i regnskapsforskriften; endring i skjema 2A, samt endringer i KOSTRA-rapporteringen
  • Endringer i føring av pensjon
  • Notater fra GKRS om rammeverk og grunnleggende prinsipper

    Mva og momskompensasjon:
  • Momskompensasjon for NAV-kontorene
  • Husleie ved NAV-kontorene
  • Fellesutgifter ved NAV-kontorene
  • Avgiftsunntak for offentlig servicekontor

Ta gjerne kontakt med din teamleder eller oppdragsansvarlig revisor dersom du ønsker
ytterligere informasjon eller veiledning. Vi hjelper deg gjerne!

For innspill, tips og kommentarer til BKRs nyhetsbrev, send en epost til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen .

 
Invitasjon til gratis miniseminar om grunnleggende prinsipper

Se hele invitasjonen her

Vi har gleden av å innby til et gratis miniseminar 24. august kl 10.00 - 13.00 i våre lokaler på Gulskogen hvor vi går igjennom GKRS`notater om rammeverk og grunnleggende prinsipper, med hovedvekt på de to siste notatene som går på tidspunkt for inntekts- og utgiftsføring. Interne forelesere fra BKR: Statsaut. revisor Rolleiv Lilleheie og leder for regnskapsrevisjon Inger Anne Fredriksen.

Foreningen for god kommunal regnskapsskikk (GKRS) har siden etableringen arbeidet med de grunnleggende regnskapsprinsippene i kommuneregnskapet. Styret i GKRS fastsatte 15. desember 2011 fire notater som beskriver det kommunale regnskapssystemet og de grunnleggende prinsippene kommuneregnskapet bygger på.

De fire notatene er:
•    Kommuneregnskapet – rammeverk og grunnleggende prinsipper
•    Regnskapsmessige sammenhenger i kommuneregnskapet
•    Tidspunkt for regnskapsføring av inntekt, innbetaling og gevinst i kommuneregnskapet
•    Tidspunkt for regnskapsføring av utgift, utbetaling og tap i kommuneregnskapet

Dersom dere har konkrete problemstillinger eller spørsmål dere ønsker å få besvart, ber vi om at disse meldes inn på forhånd.

Gratis for våre eierkommuner. NB! Vi tar forbehold om begrenset antall plasser pr kommune. Dersom det er mange som ønsker å delta, kan det bli aktuelt å kjøre dette to ganger.

Påmelding: epost til: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen innen 15. august

 
Nyhetsbrev nr 2 - 2011

 nyhetsbrev_nr_2_2011.pdf

I dette nyhetsbrevet kan du lese mer om følgende temaer:

  • Invitasjon til vårt årlige årsoppgjørsmøte for våre kunder
  • Internkontroll og risikovurdering i kommunesektoren

    KONTROLLUTVALG OG POLITIKK
  • Kontrollutvalgets adgang til møter - prinsipputtalelse fra KRD
  • Veileder for kontrollutvalgets påse-ansvar overfor revisors arbeid med forvaltningsrevisjon
  • Nye habilitetsregler i forvaltningsloven - veileder fra KRD

    ØKONOMI OG REGNSKAP
  • Veileder fra KRD om budsjettering av investeringer og avslutning av investeringsregnskapet
  • Forutsetninger for beregning av pensjonskostnader for 2012 fra KRD
  • Høringsutkast til revidert KRS nr 3 Avdrag på lån

    MVA OG MOMSKOMPENSASJON
  • Overdragelse av justeringsrett for kommunalt vann- og avløpsanlegg
  • Fritaket for offentlig vei - skiløyper
  • Kjøp av varer og tjenester fra utlandet
  • Vilkår om aktsom og god tro

 

 
<< Start < Forrige 1 2 3 4 5 Neste > Siste >>

Side 4 av 5

Besøksadresse - Øvre Eiker vei 14 - 3048 Drammen 
Postadresse - Postboks 4197 - 3005 Drammen
Tlf: 409 10 200